Hälsospirit till max

    

Till nyår brukar väl flesta lovar sig själva att de ska göra det ena och andra till nästa år. Många lovar säkert sig själva att de ska bli hälsosamma. Jag har aldrig gjort ett sådant löfte till mig själv tidigare...tills nu. Mitt mål är att bli nyttigare och försöka träna 2-3 ggr i veckan. Målet verkar i alla fall rimlig för min del. Jag tänker inte på att jag ska se ut på ett viss sätt i slutändan utan jag tänker på att jag ska skaffa mig nya livstilsvanor för livet. Tidigare tränade jag minst 4 dagar i veckan när jag gick på högstadiet. Så jag menar, det kan inte vara alltför svårt att få in 2 pass i veckan. Rekommendationer ligger på 3-4 högintensiva träningspass i veckan.
Det finns olika anledningar till varför jag vill ändra min livsstil och det är något som många borde ta till sig för detta är sanning:

1. Om du inte tränar regelbundet och motionerar tillräckligt, så försvagas skelettet och muskler. Detta kan leda till sjukdomar som vi annars brukar få när man är gammal. Ett av dem är benskörhet. Om man motionerar varje dag(ex promenera 1 timme varje dag, går till skolan/jobbet) och träna minst 2-4 gånger riktigt intensiva pass så kommer hela kroppen att mår prima.

2. Diabetes typ 2 har blivit en folksjukdom och är 99% relaterat till kosten om du får det när du är ung. Tänk på det. Många av våra så kallad basvaror innehåller redan för mycket socker, tänk då när du lägger till godis, chips och läsk utöver det. Du märker redan att ditt sockerintag redan ligger på 500% för mycket.

3. Ett bra citat är detta: Den som inte avsätter tid för fysisk aktivitet och hälsan överhuvudtaget, lär få avsätta sin tid på sjukdomar.

4. Träning och bra kost bygger upp en ordentlig immunförsvar. Om du har dålig immunförsvar och inte har andra sjukdomar relaterat till det, så bör du se över din kost och motion.

Inte meningen att skrämma folk med dessa fakta men de är anledningen till varför jag väljer att vilja leva hälsosammare. Vem vill vara seg, trött ständigt och sjuk en gång i månaden? Jag är taggad som in i att bli nyttigare! Jag börjar med små steg som sedan kommer att växa i framtiden när det är dags. Jag tänkte dela med mig om hur mina steg ser ut och kommer att se ut för att jag ska nå mitt mål:

- Nu i en vecka har jag fått in rutinen att äta 5-6 ggr om dagen. När man äter så här ofta så gäller det att målen är små. Det är bara middag, lunch och ibland frukost som är lite större än de andra måltiderna. Ett exempel på en av mina dagar av vad jag åt var

Frukost: Mannagryn med mjölk, kanel och två små teskedar sylt
Mellanmål: Frukt
Lunch: En tallrik med fullkornsspaghetti och köttfärs och massa grönsaker
Mellanmål: Smoothie och en frukt el. En macka
Middag: Potatis, kotlett och en stor klick av kesella med vitlök. Och massa grönsaker.
Mellanmål: Smoothie eller en frukt beroende på om jag känner sug efter något vid åttatiden.

Till maten dricker jag alltid vatten. Vatten är bäst. På helger tycker jag att det är ok att unna sig något sött. Jag försökte unna mig praliner igår, köpte en hel ask. Men konstigt nog kunde jag bara äta fyra. Så snabbt kom man in på den banan!

Träningen går väldigt segt framåt. Jag har inte rört mig på länge så där tar jag det lugnt i början. Mina första steg är i alla fall promenera minst 1 timme varje dag och träna minst 1 hårt pass  i veckan. Viktigaste att komma ihåg är att inte ta i för hårt i början. Det är just det som lackar vår motivation om vi kör för hårt. Jag tycker att det är svårt att ta mig ur soffan och gå träna stenhårt. Därför börjar jag med 1 pass i veckan och sen bygger upp det när jag har fått in rutinen. Att promenera har jag inga problem med eftersom jag älskar det.

Nej shit jag är verkligen taggad till detta! Jag har börjat skit bra! Är så nöjd och detta kommer att sporra mig längre fram. Hoppas att ni lyckas med era nyårslöften oavsett vad det än handlar om!



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0